Monday, January 12, 2009

PETANI-PETANI DI SEKITAR DAERAH RANAU DIGALAKKAN UNTUK MENJADI AHLI PERTUBUHAN PELADANG KINABALU (PPK)-SIRINGAN GUBAT




info Gambar
YB Datuk Siringan duduk (3 dari Kanan) mengambil gambar kenangan bersama Ahli Jemaah PPK Kawasan Kinabalu.Pengerusi PPK Kawasan Kinabalu En.Lasiman Kumbas duduk 2 dari kanan,En.Sairin Hj.Dusin Pengurus Besar PPK Kinabalu duduk pertama dari kanan.

Ranau- Keperihatinan Kerajaan BN masa kini terhadap sektor pertanian tidak boleh disangkal lagi dengan peruntukan yang begitu tinggi bagi membantu petani-petani di seluruh Negara.Dengan slogan PM Malaysia yang mengatakan Pertanian merupakan satu perniagaan harus di sahut oleh rakyat terutama penduduk Daerah Ranau, kerana sector pertanian bukan sahaja mampu memberikan pulangan yang baik tetapi turut juga membantu Negara untuk mengimbangi kesan kemelesatan ekonomi yang melanda dunia masa kini.

Ahli Parlimen Ranau yang mana telah menghadiri taklimat oleh Pertubuhan Peladang Kinabalu (PPK) begitu tertarik sekali dengan perancangan-perancangan dan program perlaksanaan pembangunan pertanian yang telah dijalankan oleh PPK.Melalui pengurusan yang terancang,cekap dan amanah.Beliau yakin PPK Kawasan Kinabalu mampu mencapai visi dan misinya serta memberikan perhidmatan yang baik dan pulangan yang menguntungkan kepada ahli-ahlinya.

Dengan bantuan subsidi melalui dana-dana yang disalurkan oleh kerajaan kepada agensi-agensi swasta dan kerajaan, beliau berharap petani di Daerah Ranau mengunakaan manafaat sepenuhnya dana ini,bagi meningkatkan hasil-hasil pertanian mereka.

Beliau memberi keyakinkan kepada PPK Kawasan Kinabalu bahawa Kerajaan BN akan terus membela nasib golongan petani di Negara ini melalui subsidi dan ransangan prasarana yang boleh memabantu petani memasarkan hasil-hasil pertanian mereka.

Beliau juga turut menggalakkan golongan Belia terutama lepasan garaduan di Daerah Ranau untuk menceburi sektor pertanian dan tidak mengharapkan tawaran kerja dalam perjawatan awam semata-mata, kerana sektor pertanian mampu memberikan pulangan yang besar sekiranya petani itu mempunyi perancangan yang baik,efisyen ,sistematik dan mempunyi kesungguhan yang tinggi.

Akhir sekali beliau mengharapkan agar PPK Kawasan Kinabalu mampu menjadi salah satu nadi dan tunggak utama yang mampu melahirkan petani moden dan membantu Negara meningkatkan hasil-hasil pertanian Negara.


SYAM ROGER

No comments: