Sunday, December 6, 2009

Program Rakan Alam Sekitar P.179 Ranau


Pelajar-pelajar Sk.Tungou menyambut kehadiran YB Datuk Siringan Gubat Ahli Parlimen Ranau


YB Datuk Siringan Memukul Gong Simbolik Perasmian Program Rakan Alam Sekitar Mukim Randagong.


YB Datuk Siringan Menanam Pokok Rambutan Sebagai Sokongan pemuliharaan Alam Sekitar


PROGRAM RAKAN ALAM SEKITAR P.179 RANAU MUKIM RANDAGONG


Ranau - " Manusia harus ubah sikap...Sikap manusia yang suka menebang pokok berkualiti tinggi dan tidak ada langkah untuk menanam semula harus diubah agar negara terus mempunyi pokok yang bekualiti tinggi dan boleh dikomersialkan oleh genarasi akan datang.."

Demikianlah antara saranan oleh YB Datuk Siringan semasa merasmikan Penutupan Program Rakan Alam Sekitar P.179 Ranau bagi Mukim Randagong di Kg.Tungou Ranau baru-baru ini.

Beliau memuji sikap Pegawai-pegawai kerajaan di daerah Ranau kerana begitu Komited sekali menjayakan Program Pemuliharaan Alam sekitar di kawasan Daerah Ranau memalui Jabatan Alam Sekitar Negeri Sabah.

Beliau mengingatkan agar program ini sentiasa diteruskan kerana Daerah Ranau merupakan Pusat Pelancongan yang terkenal di seluruh dunia.Selain dari menjaga kebersihan masyarakat Ranau juga diingatkan agar sentiasa memastikan agar memulihara semula kawasan-kawasan yang diterokai agar eko-sistem dapat dikekal dan mencegah dari pemanasan global yang begitu teruk sekali.

Beliau yakin dan dan percaya dengan adanya kerjasama dan penyertaan dari semua pihak pemuliharaan alam sekitar ini dapat dijayakan dan berterusan sehingga ke genarasi-genarasi akan datang.

Beliau mengucapkan tahniah kepada jawatankuasa pelaksana Program Alam Sekitar Bagi Dun Karanaan En.Wahab Rasman (PKR N.30 karanaan) kerana berjaya mengadakan Program di Mukim Randagong ini.Beliau juga mengucapkan terima kasih kepada Tim.Pengarah Jabatan Alam Sekitar Negeri Sabah En.Amirul Ariffin kerana bersama menjayakan Program Rakan Sekitar Parlimen Ranau.

No comments: